Ketahui Apa CPM Adalah dan Bagaimana Ia Digunakan dalam Belanjawan Dalam Talian
BAGAIMANA CARA MEMPROTEKSI LAGU/KARYA DI YOUTUBE❓
Isi kandungan:
- Definisi CPM
- Tayangan
- Bagaimana Pecahan CPM Kos Pengiklanan di Laman Web Anda
- Bagaimana dan Dimana Dapatkan Trafik Pengiklanan CPM
Sekiranya anda ingin membeli ruang iklan secara dalam talian, anda akan dengan pantas melangkaui istilah CPM. Ia istilah yang digunakan oleh industri untuk membincangkan kos untuk "jejak iklan," dan ia adalah unit pengukuran yang paling biasa digunakan dalam pengiklanan digital. Ia juga cara paling biasa untuk membeli dan menjual ruang iklan digital.
Definisi CPM
CPM bermaksud Kos Per Mille dan merupakan satu lagi cara untuk mengatakan Kos Per Ribu. Dalam kes ini, 1,000 tera di laman web. Ia tidak boleh dikelirukan untuk istilah yang lain, tetapi berbeza, termasuk CPC (Kos Per Klik) dan CPA (Cost Per Action / Acquisition).
Tayangan
Kadang-kadang dikenali sebagai pandangan atau pandangan iklan, satu kesan iklan adalah bersamaan dengan pelayan iklan yang dipanggil sebagai tindak balas kepada permintaan halaman dari penyemak imbas pengguna. Itu saja, dan itu sahaja. Sesetengah orang tersilap berfikir bahawa jejak iklan adalah iklan yang ditunjukkan kepada pengguna (sama ada mereka perasan atau tidak), di laman web atau medium dalam talian lain. Ini tidak benar.
Malangnya, ini juga bermakna bahawa statistik tera iklan seringkali salah, atau penipuan secara terang-terangan. Sehingga 15 peratus masa, iklan yang disajikan tidak betul. Kemudian, terdapat jejak iklan dari lalu lintas bot, (bot adalah sekeping perisian automatik yang boleh digunakan untuk meningkatkan bilangan lalu lintas atau orang SPAM) yang bermaksud tidak ada pengguna fizikal yang pernah mempunyai peluang untuk melihat iklan tersebut. Sehingga 60 peratus trafik iklan berasal dari bot-bot ini. Dan akhirnya, terdapat penipuan kesan iklan. Dalam kes ini, pengguna yang tidak bertanggungjawab menyembunyikan iklan di belakang iklan lain, yang menipu rangkaian iklan menjadi iklan dengan CPM yang lebih tinggi ke laman web tersebut.
Ini juga meningkatkan bilangan teraan iklan, bahkan lebih banyak pengiklan. Anda boleh mengenai perkara ini dalam artikel yang sangat baik oleh Reid Tatoris.
Bagaimana Pecahan CPM Kos Pengiklanan di Laman Web Anda
Oleh itu, katakan anda mempunyai laman web, dan anda mahu menggunakannya untuk menayangkan iklan dan membuat duit bulan demi bulan. Nah, anda perlu duduk dan mengetahui jenis pendapatan bulanan yang akan anda selesaikan. Jika laman web anda baru dan mempunyai trafik yang agak sedikit, anda tidak akan mendapat banyak wang, jadi CPM anda akan sangat rendah. Jika tapak web anda mempunyai trafik yang tinggi, CPM akan lebih tinggi.
Terdapat dua jenis kadar CPM yang ditetapkan-tetap, dan berubah-ubah. Kadar tetap lebih mudah untuk digunakan kerana anda mempunyai nilai yang pasti untuk menentang jejak iklan yang dihasilkan. CPM berubah-ubah sedikit lebih sukar untuk dijalin, dan kadar ini akan berbeza berdasarkan topik tapak web anda, negara anda, pengiklan, dan sebagainya.
Mari kita lakukan matematik cepat. Anda mempunyai laman web dan purata 40,000 pelawat setiap bulan, dengan jumlah 120,000 paparan halaman setiap bulan. Apakah laman web anda bernilai kepada anda?
Nah, pada CPM sebanyak $ 5 (yang sedikit melebihi purata untuk 2017), anda akan mengira dengan cara ini:
120,000 / 1,000 = 120
120 x CPM $ 5 = $ 600
Berbanding dengan 12 dan anda melihat sebuah laman web dengan nilai $ 7,200 dalam hasil iklan setiap tahun. Apabila anda menganggap berjuta-juta halaman melihat beberapa laman web yang disiarkan setiap bulan, anda dapat melihat betapa pemasaran CPM yang menguntungkan dapat ke beberapa laman web. Malah, penyumbang YouTube yang paling berjaya membuat berjuta-juta dolar setiap tahun dari hanya sebahagian daripada hasil iklan yang dikumpulkan YouTube dari halaman mereka.
Bagaimana dan Dimana Dapatkan Trafik Pengiklanan CPM
Jika anda telah membaca semua di atas dan berminat untuk menjana pendapatan CPM melalui laman web anda, soalan logik seterusnya ialah "di manakah saya mulakan?"
Anda tidak akan dapat hanya mendekati syarikat dan meminta mereka untuk mula meletakkan iklan di laman web anda. Terdapat laman web dan perniagaan yang dibina di sekitar mengendalikan lalu lintas ke tapak seperti anda, dan mereka sangat mudah untuk bermula.
Beberapa yang terbaik untuk bermula dengan termasuk:
- UberCPM
- AdBuff
- Media.Net
- Criteo
- Technorati
Buat akaun dengan beberapa ini, dan percubaan. Sebaik sahaja anda mencari program yang melengkapkan laman web anda dan membawa hasil yang baik, teruskan dengannya.
Tutor Dalam Talian Versus Pengajaran Dalam Talian: Apa Perbezaannya?
Pengajaran dan pengajaran dalam talian adalah cara yang baik untuk menghasilkan wang dari rumah, tetapi mereka tidak sama. Lihat apa perbezaan di antara mereka.
Ketahui Bagaimana Kumpulan Fokus Digunakan dalam Pengiklanan
Ketahui bagaimana kumpulan fokus, yang mengandungi orang dari latar belakang yang berbeza, digunakan dalam pengiklanan dan tujuannya.
Apa itu Pemecah Iblis dan Bagaimana Ia Digunakan?
Pemimpin mesyuarat menggunakan pembonceng ais untuk membantu peserta mengenali satu sama lain dan melibatkan mereka dalam perbualan.